יום חמישי, 25 באפריל 2013

למה אין לי מוטיבציה ?


קרה לך שרצית לעשות משהו ולא ממש עשית ?
יש לך רעיון מצוין, אבל חסרה לך המוטיבציה להתחיל לעבוד עליו ?
זה יכול להיות רצון להתחיל דיאטה, לשפץ את הבית, להחליף עבודה, חדר כושר..
.
יצא לך לחשוב מה חסר לך שם,  שייתן את ה "פוש"  לעשות את זה  ???
אם זה מעניין אותך, זה המקום לברר עם עצמך קצת יותר..

***
כשחסרה מוטיבציה  סביר להניח שיש לכך גורם. העניין הוא שבדרך כלל הגורם אינו גלוי ואינו ידוע לנו.
מובן שאם נשאל "למה אין לי מוטיבציה ל..." - לא נגיע לתשובה.
לכן צריך לעשות זאת בצורה קצת אחרת
נו, אז איך ?

הדבר נעשה בעזרת  כלי פשוט  שיעזור לך לברר מה מעכב אותך, מה מונע ממך להתחיל תהליך.
אך לפני כן, הסבר:

באופן כללי,  אפשר לחלק את מעוררי המוטיבציה ל-2 סוגים:
·  ·       מוטיבציה שמטרתה רווח מהתוצאה
·  ·       מוטיבציה שמטרתה למנוע פגיעה אפשרית או הפסד.

דוגמא למטרת רווח: אני רוצה להחליף עבודה מפני שאני רוצה קידום מקצועי ותוספת שכר.
לעומת דוגמא למניעת פגיעה או הפסד: אני רוצה להחליף עבודה כי ממש לא טוב לי בעבודה הנוכחית. אין לי כימיה עם המנהל, השכר נמוך, אין אפשרויות קידום, מיקום רחוק ואווירה לא נעימה.

חשוב להדגיש ששני סוגי המוטיבציה טובים ומובילים למטרה. אין אחת שהיא טובה יותר.
בנוסף, חשוב לזכור שסוג המוטיבציה הוא תלוי הקשר, כלומר: סביר להניח שנמצא אצלנו את 2 סוגי המוטיבציות, כל אחת בסיטואציה אחרת.

לצורך המחשה, בואו נעשה תרגיל:
הזכר/י במשהו שממש רצית לעשות, ובכל זאת את/ה לא עושה. הרגשת "תקיעות" כלשהי בביצוע.
עכשיו בדוק/בדקי מה ישחרר את ה"תקיעות" הזו.
   ·         אם גילית את הגורמים, האם הצלחת לאפיין אותם ? מאיזה סוג הם ? מה זה אומר לך ?
   ·         אם לא הצלחת, אפשר להציע עזרה ?

כשאנו מרגישים חסרי מוטיבציה בסיטואציה מסוימת, כדאי לבדוק מה הגורמים. הם יבהירו לנו מה עוצר בעדנו.
איך נבדוק ?

בהמשך 4 שאלות פשוטות.
בכל שאלה, המילה פעולה היא ה"דבר" שאני רוצה לעשות.
לדוגמא: פעולה=החלפת הדירה.
חשוב לענות על 4 השאלות, לפי הסדר,  ולא לקצר.
כתבו את התשובות. זה יעזור לכם בהמשך.
השאלות יובילו אתכם למקומות שלא חשבתם עליהם.
שנתחיל ?

 הנה השאלות:
       ·       מה יקרה אם הפעולה תתבצע/תתקיים ?
       ·       מה יקרה אם הפעולה לא תתקיים ?
       ·       מה לא יקרה אם הפעולה תתבצע ?
       ·       מה לא יקרה אם הפעולה לא תתבצע ?

יתכן שבקריאה ראשונה השאלות נשמעות דומות,  לכן אני מבקשת שתקראו אותן שוב, ותענו אחת אחרי השנייה.


חשיבה בצורה כזו, תציף דברים שנדחקו, שלא חשבתם עליהם או שלא עלו קודם.

 ועכשיו חישבו על התקיעות שהייתה קודם...


יש הבדל בחשיבה ?

***

אשמח לענות על שאלות  בדף העסקי שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה