יום שישי, 19 בספטמבר 2014

סליחה שאמרתי שלעולם לא אתנהג כמוך, אמא...

בצעירותי היו דברים שעליהם אמרתי: אני - אף פעם לא אתנהג כמו אימא שלי...

למרבה ההפתעה אני מוצאת עצמי בבגרותי, מחקה את אימי וחוזרת על דברים שעשתה והיטבתי לבקר אותה.

רוצים דוגמא ?  כשהסתירה ממני דבר מחלתו של מישהו קרוב, "כדי לא להעציב אותך" הסבירה כשכעסתי. או "למה לספר לך דברים לא שמחים?".

 היום אני מבינה את הכוונה החיובית שמאחורי המעשה.
אני מבינה שרצתה רק בטובתי. ומסתבר – שלפעמים גם אני נוהגת באופן דומה עם ילדי.
לא במודע. המודל שלצידו התחנכתי הטביע בי את אותותיו.

אל תשפוט אדם עד שתגיע למקומו –הוא פתגם שאני אוהבת להשתמש בו, והוא ניצב לפני כמראה.
נראה שהגעתי למקום.

לפיכך, מה שנשאר לי, זה – מצד אחד לבקש סליחה על שכעסתי, ומצד שני - לסלוח.

למה חשוב לבקש סליחה ? למה לסלוח ?

בשלבים מסוימים בחיינו אנו רוצים "לפתוח דף חדש".
כדי לעשות זאת, חשוב להיפרד מהדף הקודם כשהוא נקי.
חשוב לוודא שלא השארנו בעברנו עקבות שאין אנו רוצים שישפיעו על עתידנו.
ניקוי שכזה דורש מאיתנו להכיר בשגיאות מעברנו, ולבקש סליחה.

מכאן, שבקשת סליחה נועדה לשחרר אותנו מהרגשה לא נעימה שנוצרה עקב מעשה שעשינו וגרם לזולת כאב או פגע בו בדרך אחרת.
כל זמן שלא בקשנו סליחה – אנו נושאים על כתפינו את העול הכבד והמשקעים שנותרו מהאירוע ההוא.
סליחה – תשחרר אותנו ותאפשר לנו לפנות מקום לרגש אחר ולהתקדם הלאה.

אם נחזור לדוגמא שנתתי, הרי שעלי לסלוח על מה שנראה לי אז "התנהגות לא אחראית" (כך אמרתי לה אז), על "חוסר התחשבות ברגשותי" (כך הרגשתי אז, והאשמתי אותה) ובכלל – על ששפטתי אותה בעיניים ביקורתיות.

אז איך מבקשים סליחה ?

1.      מתחילים בסליחה עצמית.
סולחים לעצמנו על שהתנהגנו כך.
אין צורך לשפוט מי עשה טוב או רע, ובלי להתאמץ למצוא מי צדק או טעה.
פשוט לסלוח.
מי שלא עושה - לא טועה.

2.      למידה ותובנה
מכל חוויה ואירוע ניתן ללמוד ולהפיק תועלת.
מבינים שבזמן ההחלטה או המעשה שלנו, בחרנו באפשרות שנראתה לנו הטובה ביותר עבורנו באותו רגע. אוסף הידיעות והתובנות שהיו לנו ברגע ההחלטה (או המעשה) הוביל אותנו לעשות משהו שכיום, בדיעבד, נראה לנו כאפשרות הפחות טובה. שטעינו.
התועלת שהפקנו מהלמידה, תאפשר לנו לסלוח לזולת.

3.      בקשת סליחה מהזולת
זהו השלב האחרון והמשמעותי ביותר.
כאן אנו כבר מסוגלים לראות שהאחר נפגע, ולהביע רצון לחסוך ממנו את הפגיעה המיותרת. סוג של אכפתיות.
הדרך הפשוטה והקלה ביותר לבקש סליחה היא הדרך הישירה.
לגשת ולהגיד לדוגמא: "סליחה שהגבתי בחוסר סבלנות לבקשה שלך". להגיד סתם "סליחה" – זה לא מספיק.


לסיום, זיכרו שלפעמים אתם עומדים בצד השני, ומבקשים ממכם סליחה.
במקרה זה, אתם כבר יודעים:
לבקש סליחה זה אנושי לסלוח זה אלוהי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה