יום חמישי, 12 ביולי 2012

אין לה חברות...


"לבת שלי אין חברות!"
 כך פתחה את השיחה אמא של קרן (שם בדוי)
 שבקשה שאפגוש את בתה בארבע עיניים.

 אמרה והמשיכה: 
"חשבתי שיש לה הרבה חברות
 כי היא מאוד מקובלת בביה"ס,
 ואחר הצהריים יש לה הרבה שיחות בטלפון ובמחשב,
אבל במחשבה שנייה
 שמתי לב
 שהיא לא נפגשת עם אף אחד מחוץ לבית הספר! 
 זה אומר שאין לה באמת חברות..."

למחרת נפגשנו בביתה של קרן.
 מהר מאוד גיליתי
ילדה בת ה-10 מאוד נבונה,
 ובשיחה קצרה וחברית
היא חשפה לפני מציאות אחרת לגמרי :
יש לה הרבה חברות
 בין כותלי בית הספר ומחוץ לו.

 ה"בעיה" היא אחרת:
בבנין החדש אליו עברו
יש מעלית,
וכל חברותיה גרות בבניינים עם מעליות,
 והיא בכלל פוחדת ממעליות.

 אם תצטרך לפגוש חברות אחה"צ,
 באחד הבתים- 
 יתגלה הסוד הנורא.
 לכן היא נמנעת מלהיפגש איתן.

למעשה,  לא הופתעתי מגילוי הלב
ומהאופן הישיר בו גילתה לי את בעייתה,
 הסוד הוא
 באופן התקשורת 
ובגישה בה השתמשתי כששוחחתי איתה.

אחרי הנחיה לא ארוכה

 בקשה קרן שאלווה אותה
 ונצא יחדיו מביתה.
 היא פסעה לעבר המעלית.
 מיוזמתה, 
היא ירדה לבד,
 עלתה חזרה 
ורצה להתקשר לחברה...

באותו יום כבר בקרה קרן בבית חברותיה.

***
האם גם אתם אבחנתם "בעיה" אצל ילדכם ?

האם זו הבעיה האמיתית,
 או שהיא מסתירה משהו אחר,
 עמוק, מהותי יותר ?

הבעיה שראתה האם
הייתה רחוקה מהמצב במציאות.
 היא זיהתה בעיה חברתית
 שהסתירה את הבעיה האמיתית. 

בשפת ה-NLP
אנו נוהגים לומר כי
המפה אינה השטח.
העובדות הן השטח,
והמפה היא הפרשנות האישית שלנו לעובדות.
 כלומר,  
"הסיפור" שאנו מספרים לעצמנו על המציאות
 אינו בהכרח המציאות האמיתית.

מנסיוני,
חשיפה נכונה של בעיה,
 תביא לפתרון מהיר ויסודי.
לרוב,
חשיפת בעיה אצל ילדים
 מתאפשרת בקלות
 ע"י מישהו חיצוני,
 ולאו דוקא ע"י ההורים. 

מישהו חיצוני 
שהוא גם מקצועי, 
יעשה את התפקיד באופן מהיר ויעיל יותר.

אל תהססו לפנות לאיש מקצוע.

אל תדחו את חשיפת ופתרון הבעיה.
 היא עשויה להחמיר.
 טיפול בבעיה בשלב מוקדם 
יטיב עם הילד
 וימנע יצירת אמונות מגבילות
 שיתכן וילכו איתו שנים רבות.

זכרו, חבל לפספס את האמת וחבל לטאטא אותה מתחת לשטיח !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה